Το θέμα με την αντικατάσταση των συμβατικών λαμπτήρων με νέους, τύπου led.
Πως ο Δήμος Αθηναίων εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020»;
Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο ο κ. Στάμκος εισηγήθηκε την πρόταση για σύναψη δανείου για την Προμήθεια και Εγκατάσταση Φωτιστικών Σωμάτων LED μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων. Η πρόταση αφορούσε σε αντικατάσταση περίπου 11.000 λαμπτήρων από συμβατικού τύπου σε led. Το κόστος υπολογίζεται στα 6.056.873 ευρώ για 10 χρόνια, ενώ το ακριβές ποσό θα προέκυπτε μετά την δημοπρασία και την όποια έκπτωση θα έκανε η ανάδοχος εταιρεία.
Κατά την εισήγηση, οι δόσεις του δανείου θα καλύπτονται από τα έσοδα από την εξοικονόμηση στην ενέργεια. Προτάθηκε η λύση του σταθερού επιτοκίου. Ο κ. Στάμκος κατά την διάρκεια της συζήτησης ανέφερε ότι τέτοιου είδους έργα δεν χρηματοδοτούνται από προγράμματα, για τον λόγο αυτόν πρότεινε την λύση του δανείου. Τελικά η πρόταση «δεν πέρασε», καθώς απαιτείτο αυξημένη πλειοψηφία, την οποία δεν έλαβε η δημοτική αρχή και φαίνεται ότι θα μείνουμε ως Δήμος δίχως να καταφέρουμε να απομειώσουμε με έξυπνες τεχνολογίες το περιβαλλοντικό μας αποτύπωμα και το ενεργειακό μας κόστος.
Η δική μας θέση είναι η ακόλουθη:
Σαφώς και τασσόμαστε υπέρ της αντικατάστασης των συμβατικών λαμπτήρων με νέους, τύπου led. Ήδη οι περισσότεροι δήμοι βρίσκονται σε διαδικασία ωρίμανσης ή δημοπράτησης ή υλοποίησης τέτοιων έργων, καθώς η αντικατάσταση του συστήματος οδοφωτισμού με λαμπτήρες LED ή φωτιστικά σώματα LED και έξυπνη απομακρυσμένη διαχείριση συνιστά μία εκτεταμένη, οριζόντια αναβάθμιση της πόλης και επιτυγχάνονται ταυτόχρονα πολλοί και σημαντικοί στόχοι:
Ριζική βελτίωση και αναβάθμιση του φωτισμού, ιδιαίτερα στις γειτονιές, όπου πάρα πολλές περιοχές της πόλης μας είναι έντονα υποφωτισμένες.
Μεγάλη εξοικονόμηση ενέργειας ακόμη και περισσότερο από 70% αξιοποιώντας τις δυνατότητες προσαρμογής φωτισμού. Η εξοικονόμηση ενέργειας αφενός συνεπάγεται μεγάλη και συνεχή εξοικονόμηση οικονομικών πόρων για τον Δήμο, αφ΄ ετέρου συμβάλλει στην βελτίωση του περιβάλλοντος. Βασικός λόγος είναι ότι περιορίζει την εκπομπή ρύπων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Ενίσχυση της ασφάλειας μετακινήσης των οδηγών και των πεζών, καθώς και του αισθήματος ασφάλειας των κατοίκων.
Ο Δήμος αποκτά μία έξυπνη υποδομή η οποία παρέχει τη δυνατότητα άμεσης ολικής εικόνας, ελέγχου, εποπτείας και παρέμβασης σε ολόκληρο το δίκτυο του οδοφωτισμού.
Βελτιώνεται αποφασιστικά η δυνατότητα άμεσης παρέμβασης για συντήρηση του συστήματος του φωτισμού. Η πληροφορία για βλάβη ή πρόβλημα σε ένα φωτιστικό θα παρέχεται άμεσα σε πραγματικό χρόνο.
Δημιουργείται στον Δήμο μία βιώσιμη υποδομή με χαρακτηριστικά μεγάλης αντοχής στο χρόνο, μεγάλη διάρκεια ζωής και ελάχιστες απαιτήσεις συντήρησης για πολλά χρόνια.
Ενισχύεται η ελκυστικότητα της πόλης, και κατ’ επέκταση η τοπική επιχειρηματικότητα και η βιώσιμη αστική κινητικότητα στην πόλη.
Όσον αφορά στο ζήτημα της χρηματοδότησης
Α. Δάνειο ή ΣΕΑ;
Η συντριπτική πλειοψηφία των Δήμων κατευθύνεται στην προκήρυξη αυτών των έργων μέσω Συμβάσεων Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) και Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), προσέγγιση που αξιολογείται ως η πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη για τους Δήμους.
Με τη μέθοδο Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) και ΣΔΙΤ, ο ιδιώτης αναλαμβάνει το 100% της αρχικής επένδυσης και του ρίσκου, και αποπληρώνεται σταδιακά σε βάθος 12ετίας λαμβάνοντας μέρος της εξοικονόμησης ενέργειας που επιτυγχάνει. Ταυτόχρονα αφήνει στο Δήμο ένα εγγυημένο κέρδος από την εξοικονόμηση ενέργειας με παράλληλη 12ετή απαλλαγή του από τα έξοδα συντήρησης τα οποία, επίσης, περνάνε στην ευθύνη του ιδιώτη.
Τα βασικά πλεονεκτήματα από την περίπτωση της χρηματοδότησης μέσω δανείου είναι η μη επιβάρυνση του ισολογισμού του Δήμου με δάνεια εκατομμυρίων, έχοντας το ρίσκο της έντοκης αποπληρωμής και η απαλλαγή από τα έξοδα συντήρησης.
Β. Υπάρχει άλλη μέθοδος χρηματοδότησης;
Πρόσφατα διαβάσαμε ότι ο Δήμος Αθηναίων προχωρά σε αντικατάσταση των συμβατικών λαμπτήρων με τύπου led. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε περίπου 53,6 εκατ. ευρώ και για τη χρηματοδότησή του εξασφαλίστηκαν πόροι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου Περιβάλλοντος, μέσω του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης!!!
Ειδικότερα, ο Ειδικός Γραμματέας Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ και ΤΑ, Γεώργιος Ζερβός, υπέγραψε την ένταξη της πράξης «Ενεργειακή Αναβάθμιση και Αυτοματοποίηση του Συστήματος Οδοφωτισμού Δήμου Αθηναίων με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και τη μείωση του κόστους της ενέργειας για τον φωτισμό» στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» και στον Άξονα Προτεραιότητας «ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΩΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗΣ ΧΑΜΗΛΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΙΣ ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ (ΕΤΠΑ)». Η πράξη συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ), με τη δημόσια δαπάνη της πράξης που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να ανέρχεται σε 44.967.423,29 ευρώ. Η ημερομηνία λήξης της Πράξης ορίζεται η 31η/12/2023. Πηγή: https://www.insider.gr/epiheiriseis/236207/mytilinaios-kleidose-hrimatodotisi-45-ekat-eyro-gia-ton-odofotismo-tis-athinas
Παραθέτουμε και την απόφαση ένταξης.
Φαίνεται λοιπόν ότι όντως θα μπορούσαμε να αναζητήσουμε άλλους τρόπους χρηματοδότησης, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (παρόλο που ο κ Στάμκος ανέφερε ότι δεν υφίσταται τέτοια δυνατότητα). Εναλλακτικά θα επιλέγαμε την χρηματοδότηση μέσω ΣΕΑ και ως έσχατη λύση θα προκρίναμε την λύση του δανείου.
Σε κάθε περίπτωση, με την αδράνεια και ανικανότητα της δημοτικής αρχής να αναζητήσει συμφέρουσες λύσεις χρηματοδότησης, ο Δήμος Πέλλας χάνει το στοίχημα της ενεργειακής αναβάθμισης και της μείωσης των εξόδων του για οδοφωτισμό. Άλλο ένα τρένο που χάθηκε επί θητείας κ. Στάμκου…
Από το γραφείο τύπου του Συνδυασμού