Η ακρίβεια σφίγγει όλο και περισσότερο τη θηλιά γύρω από το λαιμό καταναλωτών και επιχειρήσεων, που προσδοκούν νέα μέτρα στήριξης. Όμως καθώς το έλλειμα σπάει ήδη το φράγμα του 2% του ΑΕΠ για το 2022, η κυβέρνηση βρίσκεται σε δύσκολη θέση.

Το οικονομικό επιτελεί αναζητεί απεγνωσμένα δημοσιονομικό χώρο για νέα μέτρα ή για παράταξη μέτρων που ήδη εφαρμόζονται όπως η επιδότηση καυσίμων. Αποκλείει όμως τη χρήση φορολογικών εργαλείων κατά της ακρίβειας, όπως η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα.

Η Γερμανία πάντως έχει προχωρήσει σε δραστική μείωση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα για ένα τρίμηνο και έχει ήδη δει μείωση της τιμής της βενζίνης. Ενώ και η Πορτογαλία έχει λάβει αντίστοιχα μέτρα. Η κυβέρνηση όμως αν και παραδέχεται ότι οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα είναι υπερβολικά επιβαρυμένες με τους φόρους, επιμένει ότι δε γίνεται να προχωρήσει σε μείωση του ΕΦΚ και στη χώρα μας.

Όπως επισήμανε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού στην Ελλάδα είναι πολύ πιο έντονα συνδεδεμένα με την έμμεση φορολογία από ότι σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Ανέφερε δε το εξής παράδειγμα: “Μεσοσταθμικά η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην αντλία έχει ανέβει τους τελευταίους μήνες 50 λεπτά. Για να πει κανείς ότι θα μπορούσε να τη ρίξει στα προ της κρίσης επίπεδα, μειώνοντας τον Φ.Π.Α. και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, θα έπρεπε να οδηγηθεί σε μια απώλεια εσόδων της τάξεως των 3,8 δισ. Ευρώ.”

Επικαλέστηκε ότι στην κατανάλωση της αμόλυβδης υπήρξε ελάχιστη μείωση παρά την αύξηση της τιμής κατά 26% και στο diesel η μείωση της κατανάλωσης λόγω ακρίβειας ήταν ελάχιστη. Επομένως, εκτίμησε ότι στην καλύτερη περίπτωση εάν η κυβέρνηση μείωνε τον ΕΦΚ προσδοκώντας ότι θα αυξηθεί ξανά η κατανάλωση και άρα τα έσοδα θα καλυφθούν έτσι κι αλλιώς, στην καλύτερη περίπτωση από τα 3,8 δισ ευρώ εσόδων από ΕΦΚ και ΦΠΑ, θα ανακτούσε το 8%, δηλαδή 300 εκ ευρώ.

Πρατήριο υγρών καυσίμων

“Πάλι θα υπήρχε μια μαύρη τρύπα στα έσοδα, 3,4 δισ., τα οποία πώς θα τα αντιστάθμιζε κανείς στον προϋπολογισμό; Θα έβαζε καινούργιους φόρους, θα αύξανε εισφορές, θα έβγαινε να δανειστεί σε μια αγορά υπερβολικά ακριβή;”, πρόσθεσε ο κ. Οικονόμου.

Η κυβέρνηση απορρίπτει επίσης το επιχείρημα πως το κράτος έχει υπερέσοδα από ΕΦΚ και ΦΠΑ λόγω της ακρίβειας. Επικαλείται στοιχεία ότι τα έσοδα από τον ΕΦΚ μειώθηκαν κατά 40 εκ ευρώ, λόγω της ελαφρά μειωμένης κατανάλωσης και τα έσοδα απο ΦΠΑ αυξήθηκαν κατά περίπου 60 εκ ευρώ, συνεπώς το ισοζύγιο του κέρδους για τον κρατικό κορβανά είναι μόλις 19 εκ ευρώ, ενώ η επιδότηση του πακέτου για το fuel pass ήταν της τάξεως των 100 εκ ευρώ.

Την ίδια στιγμή, αν και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Γιώργος Γεωργαντάς δεν απέκλεισε μείωση του ΦΠΑ στο ψωμί, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος ήταν πολύ επιφυλακτικός. “Κάθε δυνατότητα που υπάρχει, θα αξιοποιείται για να στεκόμαστε στο πλευρό των πολιτών. Σε ό,τι αφορά στην αξιοποίηση των φορολογικών εργαλείων, έχουμε πολλές φορές μιλήσει και διατυπώσει την άποψη γιατί κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό να εφαρμοστεί”, ανέφερε.

Το πρόβλημα για την κυβέρνηση είναι εξάλλου ότι εάν αρχίσει με τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα, θα ανοίξει τη συζήτηση για μείωση και του ΕΦΚ, κάτι που όπως αναφέρθηκε δεν θέλει.