δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, στο 7ο Thessaloniki Summit, που διοργάνωσαν ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) και το Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών.
Μιλώντας στη θεματική ενότητα για την προσέλκυση επενδύσεων στη Βόρεια Ελλάδα, που συντόνισε η δημοσιογράφος του ΑΠΕ-ΜΠΕ Αλεξάνδρα Γούτα, ο κ. Σκρέκας εξήγησε πως πέραν της γεωστρατηγικής σημασίας της περιοχής, οι επενδύσεις που θα γίνουν τα επόμενα χρόνια στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης και σε άλλα λιμάνια, όπως της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, θα δώσουν μία νέα αναπτυξιακή πνοή.
«Πραγματικά η Βόρεια Ελλάδα πέρα από ενεργειακό hub, στο οποίο έχει ήδη μετασχηματιστεί, θα γίνει και ένα logistics hub στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», επισήμανε, προσθέτοντας ότι την προοπτική αυτή ενισχύουν το σιδηροδρομικό δίκτυο προς τις βόρειες χώρες, οι δρόμοι που βελτιώνονται, οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις που αναβαθμίζονται, όπως και οι διασυνδέσεις μεταφοράς φυσικού αερίου, καθώς και το ανθρώπινο κεφάλαιο που παράγουν τα πανεπιστήμια της περιοχής.
Σε ό,τι αφορά την πορεία της οικονομίας σημείωσε ότι το κυβερνητικό έργο της προηγούμενης τετραετίας έθεσε τις βάσεις «ώστε τα επόμενα χρόνια οι νέοι να μπορούν να βρουν μία σταθερή καλή θέση εργασίας και αξιοπρεπώς αμειβόμενη». «Το 2019 η χώρα ήταν προτελευταία στην ανάπτυξη στην ευρωζώνη και σήμερα η Ελλάδα είναι μεταξύ των τριών πρώτων χωρών στην ανάπτυξη στην ευρωζώνη, εξ ού και η δημιουργία δεκάδων χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, καθώς και ότι οι άμεσες ξένες επενδύσεις έχουν διπλασιαστεί από το 2019 μέχρι σήμερα. Μάλιστα το 2022 οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις αυξήθηκαν κατά 57% μέσα σε έναν χρόνο από το 2021, όταν σε ολόκληρη την Ευρώπη αυξήθηκαν μόλις 10% το αντίστοιχο διάστημα», σημείωσε και έκανε αναφορά σε εκθέσεις διεθνών οίκων αξιολόγησης και εταιρειών συμβούλων, που επιβεβαιώνουν την βελτίωση – μέσα από τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ψηφιοποίησης του κράτους και των υπηρεσιών – της δυνατότητας να επιχειρεί κάποιος στη χώρα.
Στόχος, όπως διευκρίνισε, είναι «το 2024 να έχουμε ψηφιοποιήσει σχεδόν το σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων στη χώρα, ώστε κάποιος από το γραφείο του να αποκτά τις απαραίτητες άδειες -που θα είναι και λιγότερες, και να ξεκινά επιχείρηση». «Αυτό φαίνεται να αποδίδει για αυτό και οι προβλέψεις – τουλάχιστον για τα επόμενα χρόνια – όλων των οίκων δείχνουν ότι η οικονομία της χώρας μας αναπτύσσεται με ρυθμούς οι οποίοι είναι τρεις και τέσσερις φορές υψηλότεροι από τον μέσο όρο της Ευρώπης», τόνισε.
Ερωτηθείς σχετικά με τις επενδύσεις αναβάθμισης του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας απάντησε ότι «την προηγούμενη χρονιά ο ΔΕΔΔΗΕ υλοποίησε επενδύσεις που έφτασαν σχεδόν μισό δισ. ευρώ. «Εκσυγχρονίζονται δίκτυα που πάνω από μία δεκαετία είχαν αφεθεί στη μοίρα τους», τόνισε σημειώνοντας ότι ο μεγαλύτερος όγκος αναβάθμισης υποσταθμών ή αντικατάστασης παλιών μετασχηματιστών θα υλοποιηθεί το 2024.
Τέλη Νοεμβρίου το Π.Δ. για την έναρξη κατασκευής του THESS Intec
Την εκτίμηση ότι το προεδρικό διάταγμα που θα δώσει το «πράσινο φως» για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του THESS Intec θα εκδοθεί μέχρι το τέλος του Νοεμβρίου διατύπωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Τεχνολογικού Κέντρου, Νίκος Ευθυμιάδης, ενώ σε ό,τι αφορά το επενδυτικό επενδυτικό πλάνο των πολυεθνικών επιχειρήσεων από τη Ισραήλ σημείωσε δεν έχει επηρεαστεί από τον πόλεμο, προσθέτοντας ότι μόλις εκδοθεί το προεδρικό διάταγμα «έχουν προαγοράσει, τους έχουμε παραχωρήσει 70.000 τμ κτίρια, που έχουν την υποχρέωση να εκμεταλλευτούν φέρνοντας ανθρώπους που θα νοικιάσουν και θα μπουν μέσα με έρευνα και τεχνολογία».
Το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί άμεση προτεραιότητα γιατί θα αλλάξει τα δεδομένα για ευρύτερη περιοχή και οικονομία, επισήμανε ο εκτελεστικός πρόεδρος της ΟΛΘ Θάνος Λιάγκος, εξηγώντας για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για το έργο ότι «επιλέξαμε να αξιοποιήσουμε το χρονικό διάστημα μέχρι την έκδοση του προεδρικού διατάγματος», που […] προήλθε από αποφάσεις του ΣτΕ για τον ΟΛΠ, επηρεάζοντας και όλα τα λιμάνια, σε ό,τι αφορά τις επικαιροποιήσεις των master plans, των μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, κυκλοφοριακών μελετών κ.λπ, διαδικασίες που όπως πρόσθεσε δεν μπορούν να ολοκληρωθούν πριν από 4-5 μήνες, «οπότε αξιοποιώντας το διάστημα επιλέξαμε την άμεση επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού». Σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις στο λιμάνι σημείωσε ότι από τον Μάρτιο του 2018 επενδύθηκαν 67 εκατ ευρώ, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίδεται στην ψηφιοποίηση του λιμένα και τη λειτουργική διασύνδεση των terminals.
Στην υψηλή ζήτηση που υπάρχει από την πλευρά επιχειρήσεων να εγκατασταθούν στη Θεσσαλονίκη αναφέρθηκε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ , Θάνος Ψαθάς. «Ενώ υπάρχει ζήτηση δεν έχουμε την προσφορά, γιατί ο πελάτης μας που θέλει να εγκατασταθεί σε επιχειρηματικό πάρκο θέλει να πάει εκεί που θα του προσφέρει το καλύτερο περιβάλλον, δηλαδή εργατικό προσωπικό και υποδομές», είπε επισημαίνοντας ότι στόχος είναι «να μπορέσουμε να επεκτείνουμε με οποιονδήποτε τρόπο τον χώρο στη ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης». Σημείωσε ακόμη ότι το «one stop for everything» είναι πολύ σημαντικό για τις επενδύσεις.
Έρχονται κι άλλες επενδύσεις σε κέντρα έρευνας και καινοτομίας
«Η έλευση νέων επενδύσεων και μεγάλων ξένων εταιρειών δεν είναι απειλή ανταγωνισμού, αλλά ευκαιρία να για την πόλη, ευκαιρία για συνεργασίες, ευκαιρία για να αναπτύξουμε περαιτέρω το ανθρώπινο δυναμικό, να εξελιχθεί η Θεσσαλονίκη», επισήμανε ο εταίρος της Deloitte Βασίλης Καφάτος, σημειώνοντας ότι «αυτή στιγμή κοιτάνε την Ελλάδα και τη Θεσσαλονίκη αρκετές μεγάλες επιχειρήσεις για να εγκαταστήσουν κέντρα έρευνας και καινοτομίας», γι’ αυτό και υπάρχει ανάγκη ανάπτυξης του ανθρώπινου δυναμικού, «να μεγαλώσουμε τη διαθεσιμότητα του ανθρώπινου δυναμικού». Σε ό,τι αφορά την επένδυση της Deloitte σημείωσε ότι η «σκοπός μας είναι να προσλάβουμε τουλάχιστον 500 άτομα τα επόμενα 2-3 χρόνια και σχεδιάζουμε και επένδυση σε άλλες πόλεις με πανεπιστήμια […] με ίδρυση νέων μεταπτυχιακών για την επανειδίκευση των νέων και άμεση απορρόφησή τους»
Στα 40 εκατ. ευρώ ανέρχεται η επένδυση από την Japan Tobacco International Hellas στο εργοστάσιο της Ξάνθης, από το 2018 που απέκτησε την ΣΕΚΑΠ, σημείωσε η διευθύντρια επικοινωνίας της εταιρείας Γωργία Καρούντζου, εξηγώντας ότι δεν ήταν εύκολο να επιτευχθεί αυτή η επένδυση καθώς «μάχες υπάρχουν ακόμη και εσωτερικά στην εταιρεία σε ποια χώρα θα τοποθετηθεί ένα εργοστάσιο».
Από 2018, όπως διευκρίνισε, έχει επταπλασιαστεί η παραγωγική δυνατότητα και έχει δεκαπλασιαστεί η εξαγωγική, οι προσλήψεις αυξήθηκαν κατά 35% και η επένδυση στην Ελλάδα θα αποτελέσει τμήμα μία επένδυσης σε παγκόσμια κλίμακα η οποία θα αγγίξει τα 3 δισ. μέχρι το 2025 «αποτελεί μεγάλη τιμή για τη Ελλάδα πως έχει επιλεγεί στρατηγικά από τις πρώτες 10 χώρες επένδυσης», τόνισε.
Στη σημασία της ανάκτησης επενδυτικής βαθμίδας για την Ελλάδα αναφέρθηκε ο επικεφαλής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών PwC Ελλάδος Κυριάκος Ανδρέου. Αναφερόμενος πιο ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα σημείωσε πως έχει σημαντικό πλεονέκτημα λόγω γεωπολιτικής θέσης σε τομείς όπως οι μεταφορές, η ενέργεια, η μεταποίηση, και η διασύνδεση με σημαντικότερα κέντρα στην Ευρώπη, ειδικά μετά την αναβάθμιση αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης.
«Οι επενδύσεις που έγιναν το τελευταίο διάστημα δείχνουν ότι ο επενδυτής που έρχεται νοιώθει ότι υπάρχει εμπιστοσύνη στην περιοχή», είπε, εξηγώντας ότι ο επενδυτής αναζητά «τη διασφάλιση ισχυρού οικοσυστήματος που θα υποστηρίξει την επένδυση», ενώ οι ανησυχίες εστιάζονται στη γραφειοκρατία, την ταχύτητα αδειοδοτήσεων, και σε πιθανές αντιδράσεις από τοπικές κοινωνίες. Σε ό,τι αφορά την παρουσία της PwC στην πόλη σημείωσε ότι σήμερα απασχολεί 120 άτομα και στόχος είναι «το 2024 να ξεπεράσουμε τα 200».